Moni ON AIR: Internacionalizace podnikatelů je nevyhnutelná

Moni On AIR

Projekt Moni ON AIR umožňuje malým a středním podnikatelům (MSP), tvůrcům, kreativcům, jednotlivcům a živnostníkům představit se veřejnosti skrze podcastový rozhovor.

 
Co vás k této práci dovedlo?
K vytvoření značky Moni ON AIR mě dovedl můj seberozvoj, vzdělávání se v oblasti osobního rozvoje, pochopení životních priorit, cílů a snů. Zároveň odhodlanost, odvaha, akčnost, extrovertnost a vášeň něco dokázat, změnit či alespoň ovlivnit. Chci po sobě zanechat na tomto světě odkaz ve formě mluveného či pěveckého projevu, jelikož hlas je pro mě to zlato, které rozvíjím celý život!

Kdybyste měla vytyčit tři hlavní důvody, proč podnikatelům pomáháte, jaké by to byly?

Je velmi důležité a přínosné setkávat se s podnikateli osobně i online, vzájemně se propojovat, podporovat a především spolupracovat.

  • Chci podnikatelům ulehčit cestu zviditelnění služby či produktu a dostat je dlouhodobou PR reklamou ve formě rozhovoru k novým potenciálním klientům.
  • Chci podnikatelům umožnit organizované setkávání a propojování, jelikož networking je formát win-win-win pro všechny strany a pomůže to nám všem rozvíjet své podnikání.
  • Chci podnikatelům tvořit zázemí s příjemnou atmosférou založené na důvěře, protože důvěra, upřímnost a integrita jsou hodnoty, které odlišují dobré od nejlepších!

V roce 2016 jste vyhrála ocenění za nejlepší bakalářskou práci v oblasti cestovního ruchu od CzechTourism a měla možnost poté vycestovat na zahraniční stáž v rámci výhry do Švédska. Co bylo cílem této cesty a jaké bylo klíčové poznání z kariérního pohledu?

Záměrem cesty bylo získat týdenní pracovní zkušenost jako člen týmu na zahraničním zastoupení agentury CzechTourism ve Stockholmu. Cílem bylo především nahlédnout do procesů tvorby propagace cestovního ruchu České republiky “venku” a jak je náročné představovat Česko jako ideální turistickou destinaci specifické klientele turistů ze Skandinávie a Finska.

Česká centrála cestovního ruchu za tímto účelem realizuje širokou škálu propagačních aktivit, jako například online kampaně, printové i outdoorové, press a fam tripy, účast na veletrzích, prezentačních akcích, pořádání vlastních roadshow, prezentací a workshopů pro zástupce médií a travel trade, pořádání akcí pro veřejnost či spolupráce se zahraničními a českými subjekty.

A na mnohých z nich jsem měla možnost se podílet. Dokonce jsem měla příležitost se zúčastnit recepce pod záštitou velvyslance ČR a Ambasády ČR ve Švédsku při příležitosti státního svátku České republiky a také návštěvy tehdejšího premiéra ČR, Bohuslava Sobotky.

Velmi mě obohatilo, jakým stylem propagujeme Česko v zahraničí a dodalo mi to inspiraci a zájem se o oblast cestovního ruchu více zajímat i po studiích. Každým rokem jsem se pravidelně účastnila Fóra cestovního ruchu České republiky, kde se setkávají odborníci, podnikatelé ve službách cestovního ruchu, destinační agentury, města i političtí zástupci.

Díky této dvoudenní konferenci jsem si hlouběji rozšiřovala znalosti a povědomí nejen o destinačním managementu, ale i o celém cestovním ruchu České republiky a jeho budoucnosti.

Během několika posledních let jste získávala zkušenosti v zahraničí. Jaké destinace jste navštívila a proč jste zvolila právě je? Byla to rozhodnutí ryze pracovní nebo vybíráte místa pocitově?

Po Švédsku, následovala pracovně Mallorca (2017), pak na půl roku zahraniční studijní pobyt na univerzitě v Lisabonu v Portugalsku (2018), dále pak nezapomenutelná pracovní zkušenost na vysněných Kanárských ostrovech (2019).

Covidové období cestování moc nepřála, a tak jsem vycestovala až později (2021) na zahraniční business konferenci v Dubaji. Následně (2022) jsem si znovu na Kanárské ostrovy jela užít svoje první digitální nomádství, jelikož jsem konečně byla ičař na fulltime a mohla jsem pracovat online odkudkoliv! A letošním roce (2023) jsem si udělala 3 pracovní dovolené alias “workation”, v březnu v Larnace na Kypru, v dubnu v Budapešti v Maďarsku a v květnu ve španělské Valencii.

Proč jsem zvolila právě je? Učím se španělsky, tedy všechny španělské destinace jsou účelně! Místa si ale vybírám i pocitově. O destinacích se rozhoduji na základě toho, kde se cítím dobře, a to je hlavně u moře, které mi tu v Česku velmi chybí. Ale poslední 2 roky, co podnikám, volím více rozumově, například podle ceny letenky, místní dopravy, ubytování a také dobrého zázemí pro práci online, dostupnost coworkingových míst či prima kaváren.

Ve vašich videích často zmiňujete pojem „Workation alias Pracovní dovolená“, která je vykonávána převážně v zahraničních oblastech. Definujete prosím tento pojem, co přesně obnáší a zda je termínově závazný vůči pracovním úkonům. Dodržujete nastavený itinerář nebo uplatňujete flexibilní přístup?

Ano, pracovní dovolená alias workation, je anglické spojení work + vacation, neboli spojení práce a dovolené. Každý si svoji workation může pojmout po svém, ale pro mě je to koncept, který mi už 4x zafungoval skvěle! Když se řekne workation, vybavím si především změnu prostředí, náladu & atmosféru místní destinace a klid pro práci.

Všimli jste si toho, že když jste na dovolené a oznámíte to dopředu, klienti a partneři vám volají či píší minimálně? A to je přesně důvod proč odjet! Můžete se soustředit na úkoly, projekty či priority, které vyžadují vaši maximální pozornost a nikdo vás nebude rušit. Budete mít zaručeně lepší focus, minimalizujete rozptýlení a dokončíte úkoly možná ještě před termínem.

Je to o nastavení každého z vás, kolik aktivit během dne bude pracovních a kolik dovolenkových. Já jsem potřebovala zásadně pohnout se svým webem a dopracovat úkoly, které jsem kvůli jejich časové náročnosti odložila na později. Zároveň to byly úkoly, které mi nešlo v mém pracovním shonu a domácím prostředí zvládnout bez absolutní koncentrace.

Připravený plán úkolů dodržuji dle priorit a zároveň využívám flexibilní přístup, když už cítím, že jsem neproduktivní a kreativita došla, jdu se projít k moři, do města a nasávám jižanskou atmosféru.

Pro mě byla workation více pracovní než dovolenková. Je ale potřeba se dopředu rozhodnout a ujasnit si, za jakým účelem do zahraničí jedu. Pokud chci poznávací dovolenou, odpočinek a zážitky, nechám práci doma, což už ale není pracovní dovolená, ale jen dovolená.

Zvažujete, že se zahraničí stane vaší hlavní destinací pro život i podnikání. Jaké jsou důvody?

Ano, rozhodně! Jsem rozhodnutá. U moře se projeví mé stoprocentní kreativní já. Lépe se mi soustředí dotahovat úkoly a projekty, na kterých konzistentně pracuji. Jsem méně v presu a stresu, který v Brně a Praze tolik pociťuji. U moře necítím, že včera bylo pozdě, ale zvědomím si snadněji, co je zásadní a co méně důležité.

Zatím mi ale vyhovuje pendlovat a poznávat více míst a jejich atmosféru. Je příjemné strávit delší čas v zahraničí, ale na druhou stranu jsem si vědoma, že buduji business, ke kterému je nezbytný osobní kontakt s klienty v Česku. Avšak prozradím, že moje budoucí zacílení je evropské, a tedy i nyní moje další kroky povedou strategicky do zahraničí.

Myslíte, že edukace podnikatelské internacionalizace je klíčová pro úspěch a dlouhodobou udržitelnost podnikání nebo je to dle vás pouze trendová záležitost?

Vzdělání v mezinárodním podnikání je v dnešní době nezbytné! Může se zdát, že je to trend, ale když se rozhlédneme, tak za posledních 15 let se jen angličtina rozšířila po celém světě jako jazyk číslo jedna. Z mého pohledu je internacionalizace podnikatelů nevyhnutelná, tudíž i velmi potřebná až zásadní pro dlouhodobou udržitelnost podnikání.

Jste mladá ambiciózní žena, která začala podnikat sama za sebe bez jakékoli pomoci. Je pro vás tato forma uspokojující nebo byste uvítala mezi českými podnikateli doplňujících oborů více kooperace? Máte nějaké zkušenosti s partnerskou spolupráci?

Kooperaci bych uvítala a vítám, proto i s tímto záměrem tvořím své network eventy, ať už formát online networkingu, osobní networking na propojení podnikatelů a kreativců v Brně, tak i 3denní networkový vzdělávací event, kde se podnikatelé hlouběji seznámí a na základě důvěry a uvolněné atmosféry mohou poznat svého dlouhodobého business partnera, klienta či skutečného přítele.

Ano, mám zkušenosti s partnerskou spoluprací. Právě naše brněnská akce na propojení podnikatelů a kreativců, “NAJDI SVÉHO KREATIFCE”, je důkazem skvělé partnerské spolupráce s projektem KreatiF Brno, za kterým stojí velmi inspirativní mladá podnikatelka Denisa Jelínková. Navazuji další dlouhodobé spolupráce a vidím v nich velký potenciál s přínosem win-win pro obě strany.

Jak vnímáte přístup českých a zahraničních podnikatelů pro partnerství a vzájemnou podporu, existuje mezi lokalitami rozdíl?

V zahraničí se máme čím inspirovat, například ve Švýcarsku funguje partnerská spolupráce skvěle a vnímám, že tam najde podnikatelskou podporu i expat. V této oblasti máme co dohánět. Brno šlape Praze na paty a v mnohém jsme podnikatelsky sjednocenější i díky velikosti města, počtu obyvatel a významnou polohou takřka v centru dění významných měst.

Osobně mám zkušenost, že brněnští podnikatelé jsou spolupráci mnohem více naklonění, kdežto v Praze vládne více konkurenční boj. Podnikatelé z dalších měst, jako je Humpolec, Jihlava, Olomouc a Zlín, pochopili, že bez kooperace a podpory to nepůjde a že díky dlouhodobému partnerství mohou společně růst.

Učíte rovněž rétoriku a vaše vyjadřovací schopnosti jsou elegantní ukázkou, jak může hovořit mladý podnikatel. Myslíte, že čeští podnikatelé by měli více tuto dovednost uchopit?

Bezesporu. Projev a sebeprezentace je to, co v dnešní uspěchané době prodává. Čím lepší vyjadřovací a prezentační schopnosti máte, tím lépe váš potenciální zákazník pochopí vaši službu či produkt a tím lépe ho vy jako osobnost zaujmete pro spolupráci. Spousta podnikatelů jsou introverti, kteří darem mluvit a vystupovat nebyli tolik obdařeni jako extroverti.

Bojují s trémou, nechutí ukazovat se ostatním, postavit svou tvář za svůj brand a dovednost prezentovat se poutavě mají naučenou až vydřenou. A je to poznat! Projev je poté hodně strojený, monotónní a po opakování stejných frází už ztrácí jiskru a autentičnost. Proto je potřeba se vrátit k sobě, uvědomit si, kým jsme, otevřít svou jedinečnost a pracovat na svém přednesu.

S ústavem INBusiness spolupracujete na projektech v rámci rétoriky. Co byste řekla o inovativních přístupech této spolupráce, jak mohou podnikatelům pomoci?

Projekty ústavu jsou na trhu unikátní. Zasahují do změny strategií podnikatelů a přesně to je v době mezinárodních vlivů potřeba. Mnoho informací byly pro mě novinkou, a to jsem podnikatel, který cestuje a uplatňuje internacionalizaci v praxi.

Jsem velmi ráda za naši spolupráci. Mě jako extroverta “self-projev”, rétorika, přednes či prezentace baví. S hlasem pracuji od dětství, jsem také zpěvačka, chci předávat své znalosti dále a pomáhat podnikatelům s jejich sebeprezentací. Mám v tom hodně praxe a praxi stále vyhledávám, nejčastěji zajímavé moderátorské příležitosti. Uplatňuji přístup, kde skloubím teorii s praxí, avšak převládat bude praktická část. Trénink dělá mistra. Ráda za sebou vidím dobře odvedenou práci a tou největší odměnou mi jsou výsledky klientů a jejich progres.

Jak vaše služby mohou podnikatelům pomoci a jak vás mohou kontaktovat?

Pomáhám podnikatelům být vidět, poutavě a autenticky se prezentovat, a ještě je mohu propojit s dalšími podnikateli a kreativci. Informace o mně jako Moni ON AIR najdete na webu www.monionair.cz nebo na sociálních sítích, Instagram, Facebook, LinkedIn, TikTok. Podcast Moni ON AIR o businessu, vztazích a osobním rozvoji můžete zhlédnout na Youtube channelu Moni ON AIR anebo poslechnout na Spotify, Apple a Google Podcasts.

Myslíte si, že by se Češi měli více zaměřit na oblast internacionalizace v podnikání?

Rozhodně! Pojďme společně z českých podnikatelů udělat evropské, či světové! Český mindset, cílevědomost, chtíč i odhodlanost je veliká zbraň, kterou můžeme přetavit v úspěch. Na mezinárodním poli businessu máme kam růst. Bude mi ctí jít příkladem, inspirovat a částečně se zasloužit o rozvoj internacionalizace podnikatelů u nás.

 

Čtěte také

Interview: Karin Krausová Vrdlovcová
Jak může internacionalizovat jednotlivec
Jaký je rozdíl mezi českým a americkým marketingem?

 

Nositelka myšlenky ústavu INBusiness, podnikatelka a risk manažer.